עמוד הבית

עיונים

עיונים

השקפות

סלדוניה

הקרמיקאי הצרפתי בנואה פופלאר יוצר אובייקטים מפורצלן בהשראת צבעי קרחונים, חוקר זיגוגי סלדון ומדבר על ההשתקפות המיוחדת של הזיגוגים האלה ועל התגובה הגופנית העמוקה שהם מעוררים בו

בנואה פופלאר בסטודיו עם העבודה "Cirucumpolaire", מידות: 65x54x47 ס"מ, 2022.

בפברואר 2023, ברחוב ויי דו טמפל (rue Vieille du Temple) שברובע המארה בפריז, עצרתי בתדהמה מול חלון הראווה של NeC – גלריה לאמנות הקרמיקה. עבודות פיסוליות מופשטות עוצמתיות ופראיות בזיגוגי סלדון מרהיבים גורמות לי להתאהב בהן מיד. "Benoit Pouplard Flux and Flow" הוא שם התערוכה המתנוסס על חלון הראווה, וכשאני מתעניינת בזהות האמן, מספרים לי בעלי הגלריה על בנואה פופלאר, אמן צרפתי שעובד בכפר הקטן ז'אן (Gennes) בעמק הלואר וטרם פרץ לתודעה הבין-לאומית, אף שהוא מציג תערוכות רבות בצרפת. 

העבודות מסקרנות אותי, ואני תוהה כיצד מצליח פופלאר ליצור אובייקטים שנדמה כאילו עומדים לקרוס או להתפרק בכל רגע. הטכניקה האניגמטית מבהירה לי שמדובר באמן מעניין ואינדיבידואליסט שאינו הולך בתלם, בדומה לקרמיקאים צרפתים אחרים שאת עבודותיהם אני אוהבת מאוד, כמו קלוד שמפי (Claude Champy) העוצמתי או קמיל וירו (Camille Virot) הוותיקים והידועים מאוד בצרפת, אמנים שהעזו ללכת נגד הזרם בחיפוש מתמיד אחר צורות וטכניקות חדשות. 

"terra incognita ring #23", מידות: 43*38*33 ס"מ, 2023, מתוך התערוכה "Benoit Pouplard Flux and Flow".

לקרמיקה הגיע פופלאר בשלב מאוחר יחסית בחייו. ב-1997 סיים תואר ראשון באוניברסיטת טור (Université de Tours) במדעי כדור הארץ והסביבה, ב-1999 סיים תואר ראשון נוסף בארכיטקטורה במנצ'סטר שבאנגליה, ובשנת 2000 חזר לצרפת, החל להתמחות באמנות הפסיפס ועבד בתחום כפרילנסר עד 2008. כשנתקל לראשונה בחייו בכלי פורצלן בזיגוג סלדון, התאהב בשילוב הזה והחל ללמוד קרמיקה ב-International Center for Training in fine crafts and ceramics שבעיירה סנט אמנד פיוזאי (Saint-Amand-en-Puisaye) ומאז הוא עובד אך ורק בפורצלן ובזיגוגי סלדון. 

לפופלאר, כפי שהוא מעיד באתר שלו, הייתה תמיד משיכה עזה לקרחונים בצפון הרחוק – למים שקופאים והופכים למסה בצבע תכלת-לבנבן, לעומק המסתורי שלהם ולקריסה וההמסה שלהם עקב ההתחממות הגלובלית. כאן בא לידי ביטוי המפגש בין הסטודנט למדעי כדור הארץ והסביבה לבין הסטודנט ללימודי קרמיקה. פופלאר גם נמשך במיוחד לציור "ים הקרח" של קספר דויד פרידריך (Caspar David Friedrich), הצייר הגרמני מהמאה ה-19, ומזדהה עם תחושת הבדידות של האמן מול הטבע הפראי. הסנטימנט הזה והמשיכה לקרחונים באים לידי ביטוי בשפה הפיסולית הייחודית שלו.

"Vestiges 8", מידות: 48*35*34 ס"מ, 2023.

הרושם העז שמותירות עבודותיו של פופלאר נובע מהמחקר האין-סופי שהוא עורך בזיגוגי סלדון שונים ומהצורות הנועזות שלו העשויות בטכניקות ייחודיות. בנואה עובד אך ורק בפורצלן, חומר קלאסי בעל מסורת של שימוש בשילוב עם זיגוגי סלדון. באתר של גלריית Adrienne D פופלאר מספר על ההשראה הגדולה שהוא שואב מאמן הקרמיקה היפני הנודע מסמיצי'י יושיקאווה (Masamichi Yoshikawa) ואומר שהנוף הקרחוני הוא כמו "המיתוס של פיתאס שהתגבש בתוך רסיס של חומר" (The myth of Pythias crystallized in a fragment of clay). 

לפופלאר יש מעין חדר מעבדה של חומר סמוך לסטודיו שלו. קירותיו מלאים בכ-800 אריחי ניסיונות של זיגוגי סלדון במסגרת המחקר המתמשך שלו בגוונים ובהבדלים בין זיגוגי סלדון. לאחרונה הוסיף לזיגוגים הרבה נחושת כדי להשיג גוני אדום, צבע חציל ואפילו מין צבע ברונזה שיעניקו נגיעות של צבע לסלדון הבהיר שהוא הבסיס המחפה כל אובייקט שלו. כמו כן הוא חוקר כעת גם זיגוגים לוכדי פחמן (Carbon Trap) כנגיעות כאלה, וטוען שהאפקט של הגלזורה הזו הוא כשל שלג מלוכלך. 

ניסיונות של זיגוגי סלדון על קירות חדר המעבדה שליד הסטודיו

פופלאר מעמיס על העבודות שכבות מרובות של זיגוגי סלדון שונים וכבר יודע אילו מהם יעבדו טוב יותר על שטחים חלקים ואילו על פני שטח מחוספסים יותר. באותו אתר של גלריית Adrienne D הוא מספר כי את העיסוק שלו בעולם זיגוגי הסלדון הוא מכנה "סלדוניה" ומסביר שתהליך השריפה הוא כמו גיאולוגיה בהילוך מהיר. הסלדון הוא זיגוג שנהוג להשתמש בו בשכבה עבה מאוד על החומר, ופופלאר מדבר על ההשתקפות המיוחדת של האור בו ועל התגובה הגופנית העמוקה שמעורר בו הזיגוג הזה.

בדף האמן שלו באתר ICAA הוא מתאר את שיטת העבודה שלו ואת החיפוש אחר צורות על סף קריסה והתפרקות בניסיון "למוטט מסורות קרמיות, לנער את הקודים ולפתוח אופקים חדשים". הוא עובד בצורה אקספרימנטלית ופותח את עצמו לבלתי ידוע. רק כך יוכל למתוח גבולות טכניים ולפגוש את הרגעים שלפני הקריסה וההתפרקות. הוא מחפש את הרגע של "נקודת הנדנדה, שיווי המשקל", כפי שאמר בריאיון שצולם במסגרת התערוכה "Vertiges et Vestiges" ("סחרחורות ושרידים") שהוצגה השנה בגלריה Centre Céramique Contemporaine de Giroussens. 

"creuset #30"', מידות: 52*50*43 ס"מ, 2023, מתוך התערוכה "Benoit Pouplard Flux and Flow".

סדרות העבודות שהציג פופלאר בתערוכה שראיתי בפריז נקראות "Deferlante" (גועשת), "Creuset", (מצרף), ו- "Vestiges" (שרידים). כדי ליצור את האובייקטים המעוגלים פופלאר בונה תבניות גבס בצורה של צילינדר ושופך לתוכן לאט פורצלן במרקם משחתי בשיטה שהוא מכנה "Roto-Moulding" – שפיכת הפורצלן תוך כדי סיבוב תבנית הגבס בעזרת מכשיר רוטציה. הוא יוצק לתוך התבנית המסתובבת שכבות סליפים של פורצלנים שונים שניתכים בטמפרטורות שונות יחד עם זיגוגים שונים, ולפעמים מוסיף גם חומרים שונים כמו אבנים ומיני מינרלים. באותו ריאיון לתערוכה "Vertiges et Vestiges" הוא מסביר שהפעולה הזאת מזכירה לו בישול. הוא גם אוהב את המרקם הסמיך של הפורצלן ואת האפשרות להשאיר טביעות אצבע שירמזו על זהות האמן.

כשהתהליך הושלם, הוא שורף את האובייקט בתבנית בתנור חשמל עד 1,000 מעלות צלזיוס. בשלב השני, אחרי שריפת הביסק הראשונה ואחרי שחילץ את המבנה מהתבנית, הוא מזגג שכבות של זיגוגים, לפעמים עד עשר שכבות, ואז שורף כל אובייקט לחוד בתנור גז בכ-1,300 מעלות בלי שימוש בפירומטר (מד טמפרטורה ייעודי) או קונוסים. אפשר להבין את רמת הסיכון בשריפה של אובייקט רוויי חומרים: הכובד וחיבור החומרים השונים במהותם יגרמו לאובייקט להתעוות, ולשכבות חומר להיפתח בצורות אקראיות, להיסדק ולפעמים להתקפל לתוך עצמן. לפופלאר מזכירה העבודה הזאת מוזיקה אקספרימנטלית, כמו זאת של ג'ון קייג,' שהוא מאזין לה ומושפע ממנה מאוד.

העבודה "Géorgiques" בתהליך בחדר התנורים של האמן, 2022, מידות: 60x60x58 ס"מ.

בטקסט בדף הלינקדאין שלו כותב פופלאר: "מעבר להיבטים המדעיים ולעומק האופטי, לסלדון יש עומק פואטי במובן של הפואטיקה של החלל על פי גסטון בשלאר (Gaston Bachelard). הגלזורה היא מין תופעת מעבר בין חומריות לפנימיות פואטית […] הסלדון, במראה הלבן הזוהר שלו, בהשתקפות המשי החושנית והשומנית שלו, לא משקף את מראות העולם אלא ניזון מהם ומעשיר כך את עצמו".

דימויים באדיבות האמן

אסתר בק –  קרמיקאית, מנהלת ספריית בית בנימיני והארכיון של הקרמיקה הישראלית בבית בנימיני

התרחשויות

פואמות

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

אחיה כנה – אומן, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; חי ויוצר בתל אביב. 

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

נועה צ'רניחובסקי – אומנית ובעלים של סטודיו קרמיקה בפרישמן, תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל ובוגרת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב-Royal College of Art שבלונדון.

אביה חיימי – מעצבת, אמנית, שותפה בסטודיו Cotta לקרמיקה, עיצוב ואוכל. בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל, חיה ויוצרת בתל אביב.