עמוד הבית

עיונים

השקפות

חיים באוסף

מפסלים ניאו-קלאסיים ועד כלי פורצלן של אדמונד דה ואל. מפגש בלתי אמצעי עם אוסף יצירות אומנות באחוזתם של הדוכסים פרגרין ואמנדה דבונשייר

  • Chatsworth from the park. Photo: Courtesy of Chatsworth House Trust
  • Chapel Corridor. Photo: Courtesy of Chatsworth House Trust
  • Chatsworth Guest Bedroom. Photo: Courtesy of Chatsworth House Trust
  • Chatsworth Library. Photo: Courtesy of Chatsworth House Trust
  • Chatsworth Sculpture Gallery. Photo: David Vintiner, courtesy of Chatsworth House Trust
  • Jacob van der Beugel, The North Sketch Sequence, detail, 2014. Photo: Sylvain Deleu

אחוזת צ'טסוורת' (Chatsworth House) במחוז דרבישייר (Derbyshire) שבאנגליה היא מתחם הכולל את בית האחוזה הראשי, גנים, פארקים וחווה. המתחם מוקף שדות וגבעות מיוערות, ובדרך הפסטורלית המובילה אליו נגלה בהדרגה המבנה המרשים של בית האחוזה.

Felicity Aylieff

הכניסה לבית היא דרך חדר קטן וצנוע שבקצהו ניצבים שני כדי הפורצלן הענקיים של פליסיטי איילייף (Felicity Aylieff). הכדים הם כמו שומרי סף, אחד מכל צד של גרם המדרגות המחופה שטיחים ענקיים. על הכדים מצוירות דוגמאות מודרניות וחופשיות תוך שימוש בשיטות צביעה סיניות מסורתיות–  פיגמנט כחול קובלט מתחת לגוף הזיגוג וצבע פיגמנט אדום על בסיס אמייל מעליו. לאחר המעבר ביניהם מתחיל מסלול יפהפה בין יצירות אומנות שהן חלק מאוסף אומנות פרטי עוצר נשימה.

האחוזה, שנבנתה במאה ה-14, הייתה שייכת למשפחה המיוחסת דבונשייר (Devonshire) ושימשה מאז את דוכסי השושלת במשך 16 דורות. בראשית שנות השמונים היא הייתה ביתם של הדוכסים פרגרין ואמנדה קבנדיש, אספנים נלהבים ותומכי אומנות גדולים שפיתחו במרוצת השנים חברויות וקשרים עם אומנים רבים. כעת, בשלהי העשור השמיני לחייהם ועם מעברם אל משכנם החדש, פותח הבית ההיסטורי את שעריו בניהולה של קרן בית צ׳טסוורת׳ (The Chatsworth House Trust) ומספק הצצה מיוחדת במינה לאוסף האומנות המרהיב שצברה המשפחה במרוצת השנים.

Edmund de Waal, Courtesy of the artist. Photo: Mike Bruce

האוסף כולל יצירות אומנות מודרנית מארבעים השנים האחרונות, אומנות עכשווית, (רובן רהיטים ועבודות קרמיקה), פריטי אומנות היסטוריים כגון פסלים ניאו-קלאסיים, ציורים של המאסטרים הגדולים וחפצים מהתקופה הוויקטוריאנית. במרוצת מאות השנים ועם חילופי הדורות הוסיף כל אחד מהדיירים פריטי אומנות ברוח התקופה על פי טעמו האישי. 

ההצבה של הפריטים מפגישה יצירות אומנות ישנות וחדשות ויוצרת אסתטיקה יוצאת דופן של שוני סגנוני ומעברים חדים בין פריט לפריט לצד סימביוזה הנובעת מהשילובים המוקפדים ביניהם. השיטוט בבית חושף עבודות בהזמנה לחללים ספציפיים של אומנים כמו אדמונד דה ואל (Edmund de Waal), שעבודתו "A Sounding Line" מורכבת מ-66 מכלי פורצלן מזוגגים לבנים, צרים וגבוהים הניצבים בצפיפות בתוך קמין. מעליהם תלוי בשילוב יפהפה ציור שמן גדול של האומנית אנדליון ליסט גרין (Endellion Lycett Green) ובו סבך עלים גדולים וירוקים של צמח שום בר עם פריחתו הלבנה והקטנה.

Pippin Drysdale

עוד אפשר לראות ברחבי הבית שידות ויקטוריאניות ועליהן מקבצים צפופים של פסליה העגולים והממורקים של פיפין דרייסדייל (Pippin Drysdale) בצבעוניות מודרנית עזה ודרמטית או את המיצב "Sowing Colour" של נטשה דיינטרי (Natasha Daintry) שבו היא מציגה גופי פורצלן צבעוניים במבחר גדלים שניצבים בקומפוזיציה מוקפדת בין עמודי שיש מפוארים בחדר הספרייה. אחד החללים המרשימים הוא זה שבו מוצגת העבודה "The North Sketch Sequence" של האומן ג'ייקוב ואן דר בויגל (Jacob van der Beugel) – מבואה ארוכה המחופה אריחי קרמיקה עם דוגמאות מלבניות המייצגות את רצף הדנ"א של בני המשפחה כסוג של דיוקנאות אישיים.

Natasha Daintry, Sowing Colour. Photo: Courtesy of Chatsworth House Trust

לצד העושר הוויזואלי בין כותלי הבית יש כמות אדירה של אומנות חוץ בחצרות הפנימיות ובגנים שמסביב. שטח הבית כולל תעלות מים ואגמים, מזרקות, טרסות מפוסלות, גינת אבנים ומבוך בנוסח ויקטוריאני, חממת זכוכית עם מגוון צמחים וגינות ירק ותבלין. בין כל אלה אפשר למצוא את הכלבים הידועים של האומנית אליזבת' פרינק (Elisabeth Frink), עבודות עץ של דיוויד נאש (David Nash), כדים של אלכסנדר מקדונלד-ביוקנאן (Alexander Macdonald-Buchanan) ועוד רבים אחרים.

בשונה מהחוויה המוזיאלית/גלריסטית שבה יצירות האומנות מוצגות ב-white cube (סגנון הצבה מודרני של יצירות אומנות על גבי קירות לבנים. נ"צ) ומנותקות מההקשר של המציאות היום-יומית, המפגש עם חפצי האומנות בצ'טסוורת' מעניק נקודת מבט ייחודית על פריטי אומנות בחלל האותנטי שלהם. השיטוט לאורך המסלול הוא נינוח וחופשי ועובר בין חללים ציבוריים כמו חדרי אירוח וחדרי אוכל מפוארים ודרך מסדרונות רחבים וצרים המובילים אל החדרים האינטימיים יותר כמו חדרי השינה והעבודה. בכל מבט מתגלים שפע ואיכויות של חפצים מענגים: כלים מפוסלים בהשראות בוטניות של קייט מלון (Kate Malone), קערות מעוטרות בפסים מרצדים ובצבעוניות מוקפדת של שרה מורהאוס (Sara Moorhouse), אגרטלים שסועים ומחוברים מחדש של שרה פלין (Sara Flynn) ועוד רבים אחרים שליוו את דיירי הבית בפינות החדרים, בשולי רהיטים, לצד המיטה, על שידות איפור ומכתביות, בין הספרים, לצד מנורות הקריאה, העציצים, הכריות ועוד.

Jacob van der Beugel, The North Sketch Sequence, 2014. Photo: Sylvain Deleu

בהצגה הייחודית של האוסף ניכר גם העדרן של תגיות המידע לצד העבודות. הדבר מעורר מחשבה על המפגש הבלתי אמצעי עם יצירות האומנות בבית הזה לעומת תחושת הריחוק, יראת הכבוד והסטריליות בחללי תצוגה מוזיאליים. את המידע על העבודות אפשר לקבל מאנשי הצוות הפזורים ברחבי הבית, והטקסטים המעטים שכן מלווים חלק מהפריטים נכתבו על ידי אמנדה ופרגרין בעצמם, ובהם הם מסבירים את חיבורם האישי ליצירה או מתייחסים לאופן שבו היא מוצגת. טקסט אחד שמשך את תשומת ליבי הוא זה המתייחס לדינמיות של היצירות בחללי הבית ומוסבר בו שלעיתים קרובות הזוג משנה את מיקום העבודות בהם כדי לקרוא אותן באור שונה ולהתרגש מהן מחדש.

גם מצד האומנים מתקיים דיאלוג משמעותי ועמוק עם האוסף בצ'טסוורת'. בקטלוג התערוכה מודגש הקשר האישי בינם ובין הפטרונים (הדוכסים אמנדה ופרנגרין קבנדיש), ורבים מהם שואבים השראה מהיצירות של המאסטרים הגדולים בבית ומביעים הערכה כלפי הגישה הייחודית של האספנים להציג אומנות חדשה לצד ישנה. תצוגת האוסף מבטלת את ההיררכיה המקובלת לפי זמן, סגנון או נושא ומציעה לצופים להתבונן בתולדות האומנות והעיצוב מבעד לעדשתם האישית האינטימית של בני שושלות אצולה אירופיות אוהבי אומנות המנהלים מערכת יחסים קרובה עם אומנים שונים.

"Living With Art We Love", Chatsworth House, Derbyshire

אוצרת: Dr Alexandra Hodby

נעילה: 9 בספטמבר 2022

נועה צ'רניחובסקי – חברת מערכת טקסטורה

התרחשויות

פואמות

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

אחיה כנה – אומן, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; חי ויוצר בתל אביב. 

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

נועה צ'רניחובסקי – אומנית ובעלים של סטודיו קרמיקה בפרישמן, תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל ובוגרת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב-Royal College of Art שבלונדון.