עמוד הבית

עיונים

עיונים

השקפות

השקפות

התרחשויות

פואמות

קנקן – إبريق

Placeholderהזעת מים מהחומר הקרמי היא עיקרון פשוט, וזיהוי חכם של יתרונותיו ממשיך להתפתח בזירה העיצובית: עד היום נעשים ניסיונות לעצב מחדש את הקנקנים האלה, הן כקנקנים לאגירה ולצינון של מי שתייה (אותו חומר, צורה חדשה), והן כמצננים של חללי פנים כאלטרנטיבה מקיימת למזגנים בזבזני אנרגיה (אותו רעיון בקנה מידה המתאים לחללי פנים).כבר בעת העתיקה הבינו שהזעת המים מהקנקן העשוי חומר פורוזי (נקבובי), כמו הטרקוטה לסוגיה, מצננת את המים ומטהרת אותם מרעלים.הקנקן (إبريق) הפלסטיני, העשוי חומר טרקוטה מקומי ממרבצי חרסית שבסביבות העיר חברון (الخليل), משמש בדרך כלל לאגירה, לצינון ולטיהור של מים.צורת הקנקן (إبريق) היא אחת מחמש צורות האופייניות לקדרות הפלסטינית המסורתית.ברחובות עמאן שבירדן אפשר למצוא כדי טרקוטה גדולים (زير) שממולאים מדי יום במי שתייה עבור תושבי העיר.אסונות טבע שמכים בעולם בשל שינויי האקלים, גורמים למחסור גדול מאוד במי שתייה. לפני כמה שנים פיתח הצלב האדום כלי טרקוטה שמסנן ומטהר מים מזוהמים והופך אותם לראויים לשתייה. אחד היתרונות של הכלי הוא שהוא עשוי מחומר קרמי הנמצא באזור האסון. כך, תוך זמן קצר וללא תקציבים גדולים ואמצעים טכנולוגיים משוכללים, האוכלוסייה שנפגעה יכולה להפיק מי שתייה עד לשיקום האזור, שהוא יקר מאוד ואורך לרוב זמן רב.עד האינתיפאדה השנייה (2000) פעלו בחברון כ-80 סדנאות של קדרות מסורתית, רובן של משפחת אלפאח'ורי. מרכז הקרמיקה המסורתית הזה, הנחשב לגדול מאוד במונחים בין-לאומיים, מעולם לא קיבל הגנה או הכרה.מאז שנת 2000 הסדנאות הולכות ונסגרות, והיום פועלות באזור התעשייה שבחברון כעשרים סדנאות בלבד.משפחת אלפאח'ורי (فاخوري - קדר) היא משפחת קדרים הפועלת בחברון כ-700 שנה.

שלומית באומן חברת מערכת טקסטורה

דימוי: עבד אלג'עברי (קדרות עבד), קנקנים, 2016. צילום: סון האיטאו (Sun Haitao)

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

נועה צ'רניחובסקי – אומנית ובעלים של סטודיו קרמיקה בפרישמן, תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל ובוגרת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב-Royal College of Art שבלונדון.

אביה חיימי – מעצבת, אמנית, שותפה בסטודיו Cotta לקרמיקה, עיצוב ואוכל. בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל, חיה ויוצרת בתל אביב.