עמוד הבית

עיונים

עיונים

השקפות

השקפות

התרחשויות

איים של דבש

מיצב של הקרמיקאי הבריטי ריצ'רד סלי המדמה תמונת נוף פנטסטית ומרוממת רוח טומן בחובו ביקורת צינית על הבטחות ריקות של פוליטיקאים

מראה הצבה מתוך התערוכה "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

במרץ האחרון הוצגה בגלריית Hales בשכונת שורדיץ' (Shoreditch) שבלונדון תערוכת היחיד "Sunlit Uplands" של הקרמיקאי הבריטי הוותיק ריצ'רד סלי (Richard Slee). בתערוכה הציג סלי מיצב חדש המורכב ממאות אובייקטים קרמיים שנראים כמו איים ויוצרים ארכיפלג ססגוני ותמונת נוף מרוממת רוח. בחלל התערוכה המרובע של הגלריה ניצבה בימה אליפטית טבעתית ארוכה בגון תכלת שמימי שעליה פוזרו בצפיפות די רבה שלל האובייקטים הצבעוניים. היה נדמה שהגלריה הופכת לזירת משחקים שובבה ומפתיעה, וההליכה המעגלית סביב הבימה זימנה התבוננות ממושכת וצלילה אל עושר ויזואלי.

מראה הצבה מתוך התערוכה "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

כמו רבים מפסליו של סלי, גם המיצב הזה הורכב מגופים קרמיים עגלגלים-שמנמנים, תכונה שמעניקה להם איכות מרוככת ונחשקת. צורות ה"איים" מזכירות עוגות או כלים הפוכים, ושטח הפנים שלהם מלא בשפע של מרקמים. על האיים מזדקרים כמו נרות יום הולדת פרגמנטים קטנים של דימויים שונים, חלקם נראים יצוקים מחפצים וחלקם נראים מפוסלים ביד, והקומפוזיציות המשתנות מעוררות תהיות באשר למקורותיהם הפיזיים והתרבותיים.

האלמנטים הדומיננטיים בקומפוזיציות הם יציקות של עיטורי צמחים ועיטורים מסולסלים בסגנון הרוקוקו המפואר מהמאה ה-18, ולצידן מגוון יציקות של חפצי פרזול דקורטיביים שצד אחד שלהן שטוח כמו כפתורים, ידיות, דסקיות וכדומה, דמויות אגדיות לוחמניות של אריות וחדי קרן השאולים מסמלים הרלדיים מימי הביניים ואף דימוים אייקוניים מלאי הומור של עצי ריח לרכב.

פרט מתוך המיצב "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

במיצב אפשר למצוא גם אלמנטים מפוסלים של אבני חן עשויים מגושי חומר וכדורים הנראים כמו עשויים מיחידות ספגטי שהוכנו מרצועות של חומר שנדחס באקסטרודר.

כל "אי" שכזה מדמה עולם של התרחשות מקומית ייחודית, וריבוי היחידות מעניק  תחושה של חגיגה אחת גדולה. העבודות מכוסות בשכבה עבה וחלקה של זיגוג לבן מבריק כמו קרם ובתוכה נטמעים ריסוסים מדורגים של פיגמנטים מתועשים (סטיינים) בשלל גוונים כמו ממתקים: ירוק, כתום, סגול ועוד. בסיס הזיגוג הלבן מכניס אור מבעד לשכבות הצבע המרוססות ומעניק אפקט של זוהר למיצב כולו.

סלי נולד ב-1946 בקאמבריה שבאנגליה והוא אחד מאמני הקרמיקה המוכרים והמוערכים בארצו. זה חמישה עשורים הוא חוקר בעבודותיו את מושגי המרחב הביתי, המשחקי והתרבותי תוך שהוא מתבסס על ההיסטוריה של האמנות בכלל והקרמיקה בפרט.

פרט מתוך המיצב "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

סלי סיים את לימודיו בסנטרל סנט מרטינס (1970) ומשם המשיך ללימודי תואר שני באקדמיה המלכותית לאמנויות (1988). עבודותיו הוצגו בתערוכות יחיד במוזיאונים רבים כמו הטייט סנט אייבס (Tate St Ives) ומוזיאון ויקטוריה ואלברט (Victoria and Albert) שבלונדון. המיצב הזה הוא הרחבה של עבודות קודמות שיצר סלי בשנות התשעים, עבודות סנטימנטליות יותר שנהג לשלב בהן יציקות של בובות שהיו שייכות לביתו הקטנה, כמו בעבודה Landscape with Hippo" (1997)" המוצגת במוזיאון ויקטוריה ואלברט ושייכת לאוסף הקבוע שלו.

המיצב הוא תגובה עכשווית וצינית של סלי למושג Sunlit Uplands ("מרחבים שטופי שמש" בתרגום חופשי) המגויס לשימושים פוליטיים כהבטחה לבואם של ימים טובים יותר.

מראה הצבה מתוך התערוכה "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

וינסטון צ'רצ'יל עשה בו שימוש בנאומו ההיסטורי "הייתה זו שעתם היפה ביותר" שנשא בבית הנבחרים הבריטי ביוני 1940 בזמן מלחמת העולם השנייה. בנאום מיתולוגי זה ציטט צ'רצ'יל את הסופר הרברט ג'ורג' ולס (H. G. Wells) מספרו The Discovery of the Future והצהיר שאם תצליח בריטניה לעמוד איתן מול פלישה גרמנית, תזכה אירופה בחירותה וכל העולם יוכל להתקדם לעבר אותם מרחבים שטופי שמש. לאחרונה הפך הביטוי פופולרי ברטוריקה של פוליטיקאים רבים שהבטיחו כי הברקזיט הוא הדלת הקסומה לאותם מרחבים.

פרט מתוך המיצב "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

בעבודה זו מתאר סלי באופן פנטסטי את המרחבים הבלתי מושגים האלה באמצעות אובייקטים קרמיים. הוא נותן ביטוי פיזי-ויזואלי למרחב האוטופי ובורא ביצירתיות רבה עולם שהיבשות בו שטות במעגליות, ספק במים ספק בשמים. סלי משתמש בשפה התמימה והחלומית בסרקזם כדי להביע ביקורת כלפי ההבטחות הריקות של הפוליטיקאים והתקוות הנאיביות מדי שהציבור תולה בהן.

מתוך הטקסט המלווה את התערוכה עולות השראות נוספות שליוו את סלי בתהליך הזה, אחת מהן היא מודל הרומן הגרפי של הצייר והאמן החזותי הפלמי פרנס מאסריל (Frans Masreel) שבו האידיליה הפנטסטית מכילה נרטיב שפתוח לפרשנות. השראה נוספת היא הקומיקס – שכפול האיים כמעין תבנית-על מזכיר סצנות ברצועות קומיקס ומושפע בעיקר מהקומיקס האמריקאי "Krazy Kat" שבו התבנית הקבועה של הגבעות המצוירות ברקע משנה את אופייה בהתאם לסצנה המתחלפת.

פרט מתוך המיצב "Sunlit Uplands", באדיבות האמן וגלריית Hales, לונדון וניו יורק, 2023

הצופים במיצב עוברים הרפתקה דינמית שבה המבט מדלג מאי לאי, מהתרחשות אחת לאחרת. האסתטיקה הפתיינית והאבסולוטית של המיצב מצליחה ליצור נוכחות עוצמתית ששובה בקסמה את ליבו של הצופה אך גם מציבה מולו מראה ובכך חושפת את הסרקזם ואת מלכודת הדבש שהוא נפל אליה.

"Sunlit Uplands", Richard Slee, Hales gallery, London

נועה צ'רניחובסקי –  חברת מערכת טקסטורה

פואמות

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

אחיה כנה – אומן, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; חי ויוצר בתל אביב. 

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

נועה צ'רניחובסקי – אומנית ובעלים של סטודיו קרמיקה בפרישמן, תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל ובוגרת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב-Royal College of Art שבלונדון.

אביה חיימי – מעצבת, אמנית, שותפה בסטודיו Cotta לקרמיקה, עיצוב ואוכל. בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל, חיה ויוצרת בתל אביב.