עמוד הבית

עיונים

עיונים

השקפות

השקפות

התרחשויות

פואמות

פטיש

Placeholderראש הפטיש מיוצר מפלדה בתהליך חישול המקנה לו תכונות של גמישות וחוזק. הפאות ההולמות מוקשחות בחיסום כדי לעמוד בעומס המכות והשחיקה שבמגע עם מסמרים, בטון ועוד לפי שימושיו של הפטיש. כך משתמר מצב שבו מרכז הפטיש גמיש וקצותיו קשים.הידית עשויה עץ מֵילָה, שנחשב חזק וגם גמיש למדי. חשוב לבחור סוג עץ המסייע לבלום את זעזועי המכות הנשנות ולשכך אותן במפגש עם כף היד ומפרקי הזרוע.באירופה מקובל השימוש בעץ מילה לידיות של כלי הלימה, ובאמריקה הבחירה המועדפת היא בהיקורי, שנחשב איכותי יותר למשימה הזאת וגם זמין יותר שם. סיבי העץ שלו ארוכים יותר ועל כן הוא שביר פחות.קיימים אין-ספור סוגי ראשים לפטישים; צורת ראש הפטיש בתמונה מקורה בצרפת, ועל כן היא נקראת French Pattern. פטיש זה נועד לקיבוע מסמרות, אך יש גרסאות דומות שלו גם עבור נפחים, עובדי מתכת ונגרים.החור שבראש הפטיש מתרחב כלפי מעלה. טריז מיוחד מוחדר כאן לקצה הידית העליון ומרחיב את העץ באזור הזה כדי למנוע מראש הפטיש לזוז או להשתחרר מהידית בזמן העבודה.זהו האזור החלש ביותר בידית. כשפטיש נשבר כתוצאה מעומס יתר, זו תהיה לרוב נקודת השבר (במקרה כזה הראש עלול להתנתק ולהיזרק למרחק). יש יצרנים שמלבישים על גבי העץ שרוול מתכתי באזור הזה כדי למנוע זאת.הפטיש מחוסם בקצותיו.חיסום הוא תהליך הקשיית הפלדה באמצעות חימום לטמפרטורה גבוהה ולאחריו צינון מהיר ולרוב גם חימום נוסף מתון יותר לשחרור מאמצים.חישול מתאר עיצוב מתכת באמצעות דחיסה (לחיצה, מכות מתמשכות, כבישה בתבנית), והוא יכול להתבצע בחום או בקור (לרוב בטמפרטורת החדר).פטיש רתכים (Welders’ Hammer) משמש להסרת שכבת הסיגים ("שלאקה" או Slag באנגלית) שנוצרת על גבי תפר הריתוך. לרוב תהיה לפטיש מסוג זה ידית מתכתית דווקא, כדי שהעץ לא ייחרך בסביבת עבודה של גיצים וחום רב.

איתי פוטש – מעצב תעשייתי, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT – המכון הטכנולוגי חולון ובמחלקה להנדסת מכונות SCE, המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון.

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

אחיה כנה – אומן, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; חי ויוצר בתל אביב. 

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

נועה צ'רניחובסקי – אומנית ובעלים של סטודיו קרמיקה בפרישמן, תל אביב. בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאומנות ועיצוב, בצלאל ובוגרת תואר שני במחלקה לקרמיקה וזכוכית ב-Royal College of Art שבלונדון.

אביה חיימי – מעצבת, אמנית, שותפה בסטודיו Cotta לקרמיקה, עיצוב ואוכל. בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל, חיה ויוצרת בתל אביב.