עמוד הבית

עיונים

השקפות

לְבֵנָה סנטימנטלית

ביקור אצל האומן האמריקאי פיטר הופמייסטר, צייד של חומר

  • "Dead Ends (v2), 2021, Ceramic (clay sourced from Fishers Island), mason line, nail, 3"x5"x2
  • Brick hunting in Kingston, New York, November 2021. Photo: Arkadiy Ryabin
  • Digging clay in Haverstraw, New York, November 2021. Photo: Robin Ahrens
  • Quality Control, studio install, v1, detail, 2021, Ceramic (clay sourced from Fishers Island) and mason line
  • Quality Control, studio install, v1, 2021, Ceramic (clay sourced from Fishers Island) and mason line

ב-2021 שהה פיטר הופמייסטר (Peter Hoffmeister), אומן ומורה לקרמיקה, ברזידנסי Lighthouse Works בפישר איילנד. לא רחוק משם, בעיר ניו יורק, הכתה מגפת הקורונה, והעיר המבוהלת נסגרה. במהלך הסגר נותר הופמייסטר בסטודיו המבודד מול נהר ההדסון, הסוחף ללא הרף לבנים חומות מצד לצד. ״בעבר היו לאורכו של ההדסון מפעלי לבנים שהגוונים והחומריות שלהם השתנתה בהתאם לאזור שבו נכרה החומר לבנייתן״, הוא מספר. ״למעשה Lighthouse Works היה אחד מהמפעלים האלה בעבר״.

הופמייסטר, שהשלים תואר ראשון ב-FIT (Fashion Institute of Technology) ותואר שני ב- Hunter College בניו יורק, מגדיר את עצמו כאומן שעובד בחומר ולא כקרמיקאי, והוא מדגיש זאת בכל הזדמנות. החומר מבחינתו הוא בחירה קונספטואלית ויש לו ערך היסטורי שנוצק בכל העבודות שלו. ״התחלתי להתעניין בלבנים כשהייתי ברזידנסי. פתאום הן הפכו מסמל של יציבות וביתיות לאובייקטים שנסחפים ונערמים על החוף של האי. הם היו כמו התגלמות פיזית של עולם שמתפרק. התחושה שאי אפשר להתיישב במקום אחד״.

הופמייסטר, שגדל בניו יורק, היה מוקף בלבנים הללו מילדות. הוא החל לאסוף אותן ובמקביל ניסה להפוך ליצרן לבנים בעצמו והחל לחפור חומר באזור, "לצוד" אותו, במילותיו. הציד הזה הפך לחלק חשוב בתהליך היצירה שלו. הוא מוצא מקומות שבהם החומר סמיך במיוחד, אוסף אותו בדליים ומסנן אותו עד שנותרת ערימה חומה ולחה. ״אתה פתאום מבין שיש חומר בכל מקום. הכול סביבנו הוא אבקת אבן, פיסות היסטוריה״. בניגוד ללבנים הכבדות בחר הופמייסטר ליצור גרסאות חלולות שלהן. הוא יוצר תבניות מהלבנים שמצא לאורך החוף ויוצק לתוכן את החומר שאסף, ובניגוד ללבנה מלאת ההיסטוריה, הלבנים החלולות מתעוותות ומקבלות צורה שונה.

כמו רבים מהפרויקטים של הופמייסטר, גם התערוכה שתיפתח בסוף 2022 במוזיאון הברונקס לאמנות היא ״Site-responsive״  – עבודה שמגיבה לחלל שבה היא מוצגת ומעלה שאלות על היסטוריה אמריקאית, על מקום ועל זהות. בתערוכה הזאת הוא יציג לראשונה את מיצב הלבנים "Quality Control"  ("בקרת איכות"). בעזרת חוט המשמש בנאים להנחת לבנים הוא מחבר את הלבנים החלולות זו לזו ויוצר מעין מובייל אורבני. הלבנים המופרדות הן דימוי מנוגד לאחדות וליציבות של קיר הלבנים כסמל לתרבות המעמד הבינוני בארצות הברית, ובעיני הופמייסטר הן סמל לשבריריות ותמונת מראה כנה לחוויה האורבנית.

דניאל אלחסיד – אמנית רב תחומית, מדריכת סיורי אמנות. בעלת תואר ראשון באמנות מ- Gerrit Rietveld Academy  באמסטרדם, הולנד, לימודי תואר שני ב- Hunter College, ניו יורק, ארצות הברית. חיה ופועלת בין ניו יורק לתל אביב.

התרחשויות

פואמות

אודות

טקסטורה – כתב עת מקוון של בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, הוקם במטרה לשמש במה לדיון ער, מעניין, משמעותי ועכשווי על אמנות ועל עיצוב קרמי, תוך התייחסות להיסטוריה המקומית והגלובלית של התרבות החומרית. כמו כן מטרתו לעודד כותבים.ות מקומיים.ות לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה והתרבות החומרית ולקדם דיון מקצועי מתוך תרבות של שיח מכבד וקשוב.

בטקסטורה תוכלו למצוא מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, התרחשויות הכוללות סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.

כתב העת שואף לפנות לקהל מגוון – הן הקהל המקצועי והן הקהל הרחב – המעוניין להרחיב את הדעת ולהיות שותף לשיח דינמי ומסקרן, העוסק גם בנקודות ההשקה של שדה הקרמיקה עם מדיומים ותחומי ידע מקבילים.

 

חברי מערכת

עורכת – שירה סילברסטון – יוצרת, מלמדת, מנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת תל אביב; בוגרת המחלקה לקרמיקה של המכון לאמנויות, המכללה האקדמית תל חי; לימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי במסלול "אודות עיצוב" באקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים

עורכת פואמות – שלומית באומן – יוצרת וחוקרת עיצוב, קרמיקה ותרבות חומרית. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; האוצרת הראשית של גלריה בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשווית; בוגרת תואר ראשון בעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בוגרת תואר שני במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה; לימודי דוקטורט במסלול לעיצוב תעשייתי, הפקולטה לאדריכלות, טכניון, חיפה.

רכזת מערכת – אליה לוי יונגר – אומנית, מלמדת, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; בעלת תעודת הוראה לאומנות מהאוניברסיטה העברית.

עורכת לשון – אורה דנקנר

אחיה כנה – אומן, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים; חי ויוצר בתל אביב. 

עידן פרידמן – מעצב מוצר, שותף בסטודיו Reddish ואספן של חפצים מקומיים. בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT – מכון טכנולוגי חולון; חי ויוצר ביפו.

רחלי רוטמן גרג'י – יוצרת, מלמדת ומנהלת הקוביה בירושלים; בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של האקדמיה לאמנות ועיצוב, בצלאל, ירושלים.